DIGITÁLIS ÚTON-ÚTFÉLEN. Komplex iskolai innováció és digitális szemléletformálás hátrányos helyzetűek körében
TÁMOP-3.1.16-14-2014-0001
TÁMOP-3.1.16-14-2014-0001
A támogatás összege: 1,372 milliárd forint
Konzorciumvezető: Miskolci Egyetem
Tagok:
- Dr. Illésné dr. Kovács Mária BTK Dékáni Hivatal, a kar dékánja
- dr. Horváth Zita ME Rektori Hivatal, szakmai vezető
- dr. Szabó-Tóth Kinga Dóra BTK Szociológiai Intézet, projektmenedzser
- Bárdosné Soós Viktória ME Kancellária Hivatal, „B új tevékenységei” rész szakmai vezetője
- Kovácsné dr. Nagy Emese BTK Tanárképző Intézet, A komponens szakmai vezetője
- dr. Ugrai János BTK Tanárképző Intézet, B komponens szakmai vezető
- Vas Enikő BTK Tanárképző Intézet, szakmai referens
- Beliczky Miklós ME Pályázati Koordinációs Központ, pénzügyi vezető
- Baumli Beatrix ME Pályázati Koordinációs Központ, pénzügyi asszisztens
- Kristóf Zsófia ME Pályázati Koordinációs Központ, általános projektasszisztens
Konzorciumi partnerek:
Kaposvári Egyetem
Tagok:
- Dr. Kovács Zoltán Magyar Nyelvi és Kultúratudományi Intézet, koordinátor
- Vörös Péter Gazdasági Igazgatóság, pénzügyi koordinátor
- Földvári Aranka Gazdasági Igazgatóság, pénzügyi asszisztens
- Dani Józsefné Pedagógiai Kar Dékáni Hivatal, pénzügyi asszisztens
- Dr. Gombos Péter Pedagógiai Kar Dékáni Hivatal, módszertani szakmai vezető
- Borné Péter Orsolya Pedagógiai Kar Dékáni Hivatal, módszertani szakmai asszisztens
- Szántóné Tóth Hajnalka Pedagógiai Kar Dékáni Hivatal, módszertani szakmai asszisztens
- Kiss Gábor Egyetemi Könyvtár, informatikai szakmai vezető
- Kovács Tibor Informatikai Igazgatóság, informatikai szakértő
Herman Ottó Intézet
Tagok:
- Takács Attila HOI, HOI-koordinátor
- Kismődi Emese HOI, ügyintéző
- Mátrai Balázs HOI, pénzügyi vezető
- Wayda Imréné HOI, módszertani szakmai vezető
- Rakaczky István HOI, módszertani szakmai asszisztens
- Szabó Gergely HOI, módszertani szakmai asszisztens
- Tóth István HOI, informatikai vezető
A projekt leírása:
A „Digitális úton-útfélen. Komplex iskolai innováció és digitális szemléletformálás hátrányos helyzetűek körében” elnevezésű, TÁMOP-3.1.16-14-2014-0001 azonosító jelű projekt a hátrányos helyzetű tanulók digitális kultúrájának fejlesztését segíti, amely elengedhetetlen továbbtanulásuk és később munkaerő piaci elhelyezkedésük szempontjából. A projektet a Kaposvári Egyetem a Miskolci Egyetemmel mint konzorciumvezetővel és a Hermann Ottó Intézettel mint konzorciumi partnerrel közösen valósította meg. A projekt keretében a KIP (Komplex Instrukciós Program) módszer tanulmányozására, a módszer adaptálásának és mentori hálózat kialakításának előkészítésére került sor a Dél-Dunántúl régiót illetően.
Ennek érdekében konferenciákra, workshopokra, hejőkeresztúri és miskolci szakmai konzultációkra került sor, valamint elkészült egy kétkötetes tanulmánykötet is. A projekt során olyan szakmai kooperációs tér is létrejött, amelynek révén egyetemi oktatók és általános iskolai pedagógusok, valamint pedagógus szakos hallgatók hatékonyan alkalmazhatják, taníthatják és tanulhatják majd a KIP szemléletet és módszert.
A projekt szakmai megvalósítóinak fő célja, hogy tevékenységükkel halmozottan hátrányos helyzetű tanulók képzésével foglalkozó intézményekben olyan komplex fejlesztést hajtsanak végre, amely a résztvevő intézményeket és azok tanári karát támogatja mindennapi tanórai feladataik elvégzésében és sikereket garantál (pedagógusoknak és tanulóknak egyaránt) a Komplex Instrukciós Program (továbbiakban KIP) adaptálása, informatikai kompetenciák fejlesztése és tudatos pályaorientációs tevékenység végzése által. A kiemelt projekt a régió egy kritikus társadalmi problémájának kezelésére kínál megoldást egy már bizonyított módszer szélesebb körű bevezetésével és pedagógusok felkészítésével.
A Miskolci Egyetem által már korábban megkezdett projekt „B” komponens kibővítése során a Kaposvári Egyetem a következő feladatokat hajtotta végre:
Ennek érdekében konferenciákra, workshopokra, hejőkeresztúri és miskolci szakmai konzultációkra került sor, valamint elkészült egy kétkötetes tanulmánykötet is. A projekt során olyan szakmai kooperációs tér is létrejött, amelynek révén egyetemi oktatók és általános iskolai pedagógusok, valamint pedagógus szakos hallgatók hatékonyan alkalmazhatják, taníthatják és tanulhatják majd a KIP szemléletet és módszert.
A projekt szakmai megvalósítóinak fő célja, hogy tevékenységükkel halmozottan hátrányos helyzetű tanulók képzésével foglalkozó intézményekben olyan komplex fejlesztést hajtsanak végre, amely a résztvevő intézményeket és azok tanári karát támogatja mindennapi tanórai feladataik elvégzésében és sikereket garantál (pedagógusoknak és tanulóknak egyaránt) a Komplex Instrukciós Program (továbbiakban KIP) adaptálása, informatikai kompetenciák fejlesztése és tudatos pályaorientációs tevékenység végzése által. A kiemelt projekt a régió egy kritikus társadalmi problémájának kezelésére kínál megoldást egy már bizonyított módszer szélesebb körű bevezetésével és pedagógusok felkészítésével.
A Miskolci Egyetem által már korábban megkezdett projekt „B” komponens kibővítése során a Kaposvári Egyetem a következő feladatokat hajtotta végre:
1. Iskolai innovációhoz és digitális szemléletformáláshoz kapcsolódó eszközök és egyéb tananyagok beszerzése
2. Iskolai innovációhoz és digitális szemléletformáláshoz kapcsolódó módszertan adaptálásának előkészítése, a szükséges háttéranyagok összeállítása
3. Iskolai innovációhoz és digitális szemléletformáláshoz kapcsolódó módszertan szerinti oktatás folyamatmodelljének kidolgozása
4. Iskolai innovációhoz és digitális szemléletformáláshoz kapcsolódó módszertan szerinti oktatást támogató rendszer specifikációjának elkészítése, a keretrendszerek (oktatást támogató, közösségi tér) beszerzése, testre szabása
5. Iskolai innovációhoz és digitális szemléletformáláshoz kapcsolódó módszertan szerinti oktatást vállaló potenciális pilot iskolák kiválasztása
2. Iskolai innovációhoz és digitális szemléletformáláshoz kapcsolódó módszertan adaptálásának előkészítése, a szükséges háttéranyagok összeállítása
3. Iskolai innovációhoz és digitális szemléletformáláshoz kapcsolódó módszertan szerinti oktatás folyamatmodelljének kidolgozása
4. Iskolai innovációhoz és digitális szemléletformáláshoz kapcsolódó módszertan szerinti oktatást támogató rendszer specifikációjának elkészítése, a keretrendszerek (oktatást támogató, közösségi tér) beszerzése, testre szabása
5. Iskolai innovációhoz és digitális szemléletformáláshoz kapcsolódó módszertan szerinti oktatást vállaló potenciális pilot iskolák kiválasztása
A mostani projekt keretében a két intézményben oktatást támogató közösségi terek jönnek létre, valamint sor kerül a KIP módszer bevezetésére alkalmas pilot iskolák kiválasztására.
A főpályázó által működtetett KIP módszer tanulmányozására és dél-dunántúli adaptálási lehetőségének megvizsgálására került sor. A tapasztalatok alapján módszertani háttéranyagok is létrejöttek.
A tanulmányozott KIP módszert megismerve folyamatmodell elkészítését vállaltuk, annak érdekében, hogy időben tervezhető és szakmailag megalapozott adaptációra kerülhessen sor a későbbiekben.
Az oktatást támogató rendszer specifikációjának elkészítése alapján, a rendszer fejlesztése érdekében egységes portálrendszert alakítottunk ki, amely egyrészt az összes szakmai tartalom megfelelő ellenőrzés mellett történő kezelését hivatott szolgálni, egységes arculati elemek mellett, másrészt biztosítani tudja az alapokat a kutatómunka elvégzéséhez. Ezzel megteremtődik egy olyan elektronikus szakmai kooperációs tér, amely a maga innovatív struktúrájával hatékonyan képes támogatni a szakmai kutató, oktató, ismeretterjesztő tevékenységet. Ezt akár többnyelvű környezetben e-learning tananyagokkal együtt, a modern technológia nyújtotta lehetőségek kreatív használata mellett.
Vállaltuk az oktatást vállaló, a KIP módszer bevezetésére alkalmas potenciális pilot iskolák kiválasztását, eszközökkel való felszerelését a megfelelő színvonalú tevékenység és hatékony feladatellátás biztosítása érdekében.